UEFA și Disney au lansat joi, 13 februarie, la sediul forului european de la Nyon, un proiect inedit dedicat fetelor cu vârsta cuprinsă între 5 și 8 ani. 

”Playmakers” reprezintă o inițiativă a UEFA și Disney de a dezvolta un program de pregătire de ultimă generație, care folosește poveștile Disney pentru a încuraja mai multe fete tinere să descopere distracția în exercițiile fizice obișnuite și în fotbal.

Inspirat de cercetările academice care arată rolul pozitiv al povestirii în a ajuta copiii să facă sport, Playmakers își propune, de asemenea, să contribuie la creșterea numărului de fete care respectă standardele minime ale activității fizice ale Organizației Mondiale a Sănătății – în prezent, doar 16% conform raportului OMS.

Proiectul va fi lansat pentru început în șapte țări pilot, România, Austria, Belgia, Norvegia, Polonia, Scoția și Serbia, urmând a se derula în 30 de centre din țară: grădinițe, școli și cluburi de fotbal feminin. Mai multe asociații sunt așteptate să implementeze programul mai târziu în acest an.

Mișcare, muncă în echipă, imaginație

Spre deosebire de programele tradiționale de fotbal, fiecare dintre cele zece sesiuni de antrenament inițiale ale proiectului urmăresc narațiunea poveștii de la Disney și Pixar, ”Incredibilii 2”. Cu ajutorul materialelor furnizate pe UEFA pentru realizarea acestor ateliere, antrenorii pregătiți vor încuraja participantele să joace rolurile personajelor populare, cum ar fi Elastigirl, Violet, Mr Incredible și Dash, aducând la viață scenele filmului prin mișcare, muncă în echipă și imaginația lor.

Pe măsură ce Playmakers se va lansa pe întregul continent, noi povești Disney vor fi adăugate în program.

În primele sesiuni, PlayMakers se concentrează pe crearea încrederii fetelor în mișcarea lor, încurajând gândirea creativă și socializarea cu prietenele lor. Ședințele ulterioare introduc fetele în abilitățile de bază ale fotbalului, dar programul continuă să pună accentul pe distracția sportivă.

Răzvan Burleanu, președintele Federației Române de Fotbal, a declarat: “A fi una dintre primele țări care face parte din acest program pan-european reprezintă o afirmație puternică a noastră pentru fotbalul din România. Dacă suntem cu adevărat hotărâți să atragem mai multe fete către fotbal, trebuie să fim conștienți de mediul care va face acest lucru posibil. Pentru a spori participarea, trebuie să pornim de la cele mai tinere participante, motiv pentru care sunt convins că proiectul Playmakers va fi un real succes în România. Antrenorii noștri se angajează să implementeze programul și așteptăm cu nerăbdare să desfășurăm sesiuni în toată țara în acest an”.

Florentina Olaru, căpitanul naționalei feminine, a adăugat: „ Inițiativa acestui proiect mi se pare INCREDIBILĂ, fetele sunt binevenite în REGATUL fotbalului! Cred că ”Playmakers” reprezintă îmbinarea perfectă între animație și miscare, un mod de a le face pe cele mici să se implice cât mai mult în această activitate. Pe lânga faptul că sunt jucătoare profesionistă de fotbal, sunt și mamă de aproape 2 ani. Astfel, deja “mă lupt” cu tehnologia, cu faptul că vrea să petreacă cât mai mult timp uitându-se la desene. Asadar, le recomand tuturor părinților să susțină acest proiect, să le îndemne pe fetițe să participe. Din punctul meu de vedere, va fi o experientă unică unde vor avea ocazia să lucreze la diferite ateliere, să socializeze, să lege prietenii și să se dezvolte frumos și armonios într-un mediu sigur și cunoscut lor deoarece aceste fete reprezintă viitorul “de mâine”.

Teodora Meluță, jucătoare în naționala feminină a României și ambasador al proiectului, a comentat: „Am crescut cu poveștile Disney și nu pot decât să mă bucur de implicarea lor în dezvoltarea fotbalului feminin. Este o onoare pentru mine să fiu ambasadoarea acestui proiect și mi-aș dori ca acesta să fie doar începutul. Fetele noastre au nevoie de un mediu sigur și familiar pentru a le introduce în acest sport frumos. Ele pot face acest lucru prin acest nou proiect interesant”.

Cercetări finanțate de UEFA privind învățarea bazată pe joc

Învățarea bazată pe jocuri din centrul abordării unice a jucătorilor urmează o trecere în revistă literară a Universității Beckett din Anglia Leeds, care a fost comandată de UEFA. Revizuirea a evaluat cercetările academice în ceea ce motivează fetele tinere să participe la sport, identificând metodele de antrenament pentru cele mai bune practici pentru a crea un mediu de învățare sigur. Constatările pun accentul în special pe beneficiile educației bazate pe joc.

Programul este, de asemenea, rezultatul unui parteneriat de transfer de cunoștințe cu Asociația de Fotbal din Anglia (FA), care derulează în prezent programul „Shooting Stars” în parteneriat cu Disney.

E timpul să acționăm

Playmakers” reprezintă un prim pas către atingerea unuia dintre obiectivele principale ale „Time to action” – Strategia de fotbal feminin lansată de UEFA în 2019 – care urmărește  dublarea numărului de participare a fetelor și femeilor în fotbal până în 2024.

Este de datoria UEFA, ca organ de conducere a fotbalului european, să atragă fetele să joace fotbal”, a adăugat președintele UEFA, Aleksander Čeferin, „Prin acest parteneriat cu Disney vom comunica despre fotbal către o audiență care nu este încă implicată în sportul nostru”.

Angajamentul de viață sănătos Disney

Disney are un angajament de viață sănătos, de lungă durată, în întreaga Europă, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA), folosindu-se povestirile sale pentru a face familiile mai active și pentru a educa și inspira copiii despre alimentația sănătoasă. Acest lucru a dus la o varietate de parteneriate în campanii de conștientizare, cum ar fi „Health Minute Shake Up”, care a inspirat două milioane de copii să se „activeze” și să înregistreze peste 100 de milioane de minute în plus de activitate fizică.

În Polonia, Disney a lansat inițiativa de succes #GetMovingWithDisneyJunior, o campanie condusă de campioni sportivi locali, care a ajuns la peste 30.000 de tineri participanți. Campania a presupus crearea a peste 30 de filme în care au participat copii care se antrenează alături de personaje Disney Junior.

Nicole Morse, vicepreședintele Disney EMEA pentru marketing integrat, a declarat: „Acest proiect reprezintă un alt exemplu excelent al angajamentului pe termen lung al Disney de a ajuta generațiile viitoare să-și creeze un stil de viață mai sănătos. Folosind personajele și poveștile noastre îndrăgite ca o forță spre bine, putem face cu adevărat diferența și inspira familiile și copiii să fie mai activi. Așadar, suntem foarte mândri că, prin parteneriatul cu UEFA la primul program pan-european de fotbal pentru fete, vom încuraja tot mai multe tinere din lume să se activeze, să își consolideze încrederea și să participe la jocul de fotbal, totul într-un mediu care a fost creat special pentru ele. ”

Părinții interesați de PlayMakers pot afla mai multe informații de aici: http://playmakers.frf.ro/