În perioada 7-9 noiembrie, 26 de cursanți ai licenței UEFA B (organizată de Școala Federală de Antrenori) au parcurs Modulul 3, centrat pe pregătirea jucătorilor de 13-16 ani. Pe parcursul celor 3 zile au fost abordați din punct de vedere teoretic și practic pilonii de studiu esențiali la nivelul fotbalului pentru copii și juniori.
În prima zi, Marius Donțu, trainer în leadership la Schultz Knowledge London, a prezentat pilonul „Jucătorul” cu trăsăturile și caracteristicile vârstei de 13-16 ani. Al doilea pilon abordat a fost „Antrenamentul”, prezentat și explicat de către Marius Sîrbu, lector, formator și mentor în cadrul SFA. În această sesiune s-a detaliat planul de dezvoltare al fotbalului pentru U14-U16 ani, alcătuirea antrenamentelor din punct de vedere fizic și care sunt aspectele de organizare și metodele de învățare recomandate.
După-amiază, cursanții, împărțiți pe grupe de lucru, au avut sarcina de a urmări două antrenamente conduse de către Alin Hancăș și Septimiu Ormenișan, lectori, formatori și mentori SFA; de a le analiza din punct de vedere al conținutului, realității jocului și coaching-ului, iar la final de a oferi feedback pe baza celor observate. Primul antrenament a avut ca temă construcția de la portar sub presiunea adversarului, folosind metoda de învățare Global-Analitic-Global; al doilea antrenament s-a axat pe finalizarea acțiunilor de atac din centrare folosind metoda Analitic-Global.
A doua zi s-a axat pe pilonul „Mediu de învățare”, iar alături de Alin Hancăș, cursanții au învățat despre etapa trecerii la jocul 11vs11, construcția corectă a grupelor de jucători, care sunt schimbările și consecințele aduse de jocul competițional 11vs11 și despre beneficiile descoperirii ghidate în relația antrenor-jucător.
Pilonul ,„Meci”, prezentat de Sorin Brîndescu, lector, formator și mentor SFA, s-a axat pe abordarea competiției fotbalistice la copii de 13-16 ani, procesul de formare, sisteme, principii și stil de joc. Partea teoretică a fost urmată de o activitate practică care i-a implicat pe cursanți într-un joc de rol: cele 5 grupuri au avut de creat un dialog între staff și jucători având ca scenarii o zi înainte de meci, înaintea jocului, la pauza meciului, la final de meci și la primul antrenament de după joc. Printre elementele analizate în discursuri au fost cuvintele folosite, tonul și postura emițătorului, modul de transmitere a mesajului.
Pentru a doua parte a zilei, grupele de lucru au avut de creat diverse antrenamente cu teme specifice instruirii la 13-16 ani din Planul de Dezvoltare al Fotbalului, partea a Strategiei Tehnice a Federației Române de Fotbal, iar două dintre grupe au avut ocazia de a lucra pe teren cu jucătorii, restul având ca sarcină observarea și transmiterea de feedback.
La finalul fiecărui antrenament, cursanții și lectorii au avut o sesiune de discuții în cadrul căreia au menționat punctele forte și slabe, au făcut recomandări și au găsit alternative pentru ca sesiunile viitoare de lucru să fie din ce în ce mai bune.
Ultima zi din cadrul Modulului 3 a fost petrecută cu Dr. Timnea Olivia, doctor al loturilor naționale de fotbal feminin, cea care a adus în atenția cursanților două teme majore pentru dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a jucătorilor, mai ales a copiilor cu vârsta de 13-16 ani: „Nutriție” și „Traumatologie sportivă. Prevenție accidente”.
„Ne bucurăm că procesul de predare de la licența UEFA B continuă într-un mediu antrenant și productiv. În cadrul fiecărui modul abordăm o nouă categorie de vârstă, ceea ce îi ajută pe cei prezenți să înțeleagă mult mai bine modificările care apar, caracteristicile și elementele noi, schimbările în dezvoltarea fizică a jucătorului, a mediului în care crește și trăiește, nevoile pe care le are și cum ei, în calitate de antrenori trebuie să înțeleagă și să opereze cu toate acestea.
Cu siguranță este un proces solicitant, dar suntem siguri că toată această experiență va contribui semnificativ la dezvoltarea lor personală și profesională, și la activitatea pe care o vor desfășura cu echipele pe care le conduc”, a concluzionat Lucian Burchel, director SFA.