În zilele de 1 și 2 aprilie, Școala Federală de Antrenori a organizat al doilea modul din cadrul licenței UEFA B-GK dedicat învățării, înțelegerii și deprinderii unor noi cunoștințe și competențe necesare în activitatea antrenorului de portari.

Programul a fost conceput în jurul unor prezentări teoretice susținute de către coach educators și a unor sesiuni practice, în care cei 23 de cursanți s-au implicat activ de la crearea de antrenamente, punerea lor în teren și primirea de feedback constructiv. Prima zi a debutat cu evaluarea formativă, în cadrul căreia cursanților le-au fost testate cunoștințele teoretice învățate la Modulul 1 și cu o recapitularea a informațiilor teoretice predate anterior pentru a se face legătura cu noțiunile ce urmau a fi prezentate în cadrul modulului al doilea.

„Metodologia antrenamentului” a fost prima temă teoretică susținută de către Eugen Anghel, coach educator și mentor UEFA GK, în cadrul căreia au fost descrise și explicate cele 5 faze ale învățării practice, planificarea unui antrenament de la simplu la complex, și cele 3 metode de integrare a portarului în antrenament. Următoarele două teme au fost „Tactica portarului” și „Analiza tactică – situații de joc ofensiv” unde a fost pus accentul pe cerințele fotbalului modern: de ce este importantă implicarea portarului în antrenamentul echipei si care este rolul acestuia în tactica de joc.

Cursanții au înțeles evoluția jocului ofensiv și ce efecte a adus aceasta, implicarea portarului în stilul de joc și beneficiile antrenamentului specific, fiind implicați în dezbateri și în analizarea cu ajutorul coach educatorului a unor faze de joc.

Toate acestea au fost urmate de o sesiune de lucru în echipă: fiecare micro-grup a primit un video care surprindea erori făcute de portar, apoi a avut sarcina de a depista erorile și de a construi antrenamente pentru corectarea acestora. Acest mod de lucru îi îndeamnă pe cursanți să colaboreze, să se implice activ, să-și asume roluri și responsabilități exact ca în staff-ul tehnic de la clubul de care aparțin.

După-amiaza a fost petrecută pe teren, unde fiecare micro-grup a trecut prin procesul de a își prezenta în fața colegilor, coach educatorilor și a unui grup de portari U17-U18 antrenamentul creat, de a-l pune în practică în cadrul sesiunii de lucru, de a primi și oferi feedback în final. Pe parcursul unui antrenament, celelalte micro-grupuri au avut sarcina de a observa și nota aspectele pozitive și cele de îmbunătățit privind pregătirea și executarea antrenamentului, dar și coachingul respectivului cursant, în calitate de antrenor de portari.

A doua a zi început cu tema „Promovarea portarului de la juniori la seniori”, susținută de Răzvan Stanca, antrenor de portari al Naționalei U21, coach educator și mentor UEFA GK, care a prezentat cerințele tânărului portar și factorii care pot influenta tranziția către seniorat. În cadrul aceleiași sesiuni au fost redate testimoniale video de la 3 portari care au debutat deja in SuperLiga și Liga 2 din România (aceștia au prezentat care au fost schimbările produse în viața lor personală și în activitatea profesională, din postul de portar).

Alături de cursanți au fost identificate nevoile portarului de la această vârstă și care sunt factorii de influență care îi pot direcționa parcursul la seniorat. Leontin Toader, antrenor de portari al Echipei Naționale de Fotbal a României, coach educator și mentor UEFA GK, a continuat activitatea teoretică cu tema „Rolul portarului la fazele fixe”, respectiv despre cele 4 obiective pe care portarul le are în aceste situații de joc: comunicare, organizare, apărarea porții și apărarea spațiului; apoi fiecare fază fixă a fost analizată video cu scopul de a se constata rolul și implicarea portarului, dar și cum trebuie realizată pregătirea acestuia în funcție de faza fixă.

Ultima prezentare teoretică a fost Analiza tactică – situații de joc defensiv”, în cadrul căreia Eugen Anghel s-a axat pe 5 elemente cheie pe care cei prezenți trebuiau să le înțeleagă, deprindă și învețe: importanța geometriei porții, aspecte despre blocarea șuturilor și duelul 1 vs. 1, urmate de apărarea spațiului din spatele liniei defensive și fazele fixe defensive. Și de data aceasta, cursanții au fost încurajați să lucreze în echipă, din nou fiecare micro-grup a primit un video care surprindea erori făcute de portar, apoi având sarcina de a depista erorile și de a construi antrenamente pentru corectarea acestora.

Partea practică de pe teren a fost focusată pe cele 3 acțiuni: prezentarea antrenamentului – executarea sa – primirea și oferirea de feedback. Cursanții au avut din nou oportunitatea de a-l avea alături de ei și pe Marian Ioniță, fost antrenor de portari la FC Șahtior Donețk și la FC Rapid 1923, dar și mentor UEFA GK, care a observat toate grupele la lucru, și-a notat aspecte pozitive și de îmbunătățit, a analizat evoluțiile portarilor U17-U18 prezenți și a venit cu recomandări, indicații, corecturi și bune practici pentru o evoluție viitoare din ce în ce mai bună.

Finalul modulului i-a adus pe cursanți și coach educators împreună pentru a trage concluzii, a stabili temele de lucru pentru viitorul modul și aspectele logistice în privința activității de mentorat. Aceștia se vor revedea din nou în formulă completă în cadrul Modulului 3, în perioada 13-14 mai.