În perioada 29-31 ianuarie, Școala Federală de Antrenori (SFA) a organizat un nou modul în cadrul licenței UEFA PRO alături de Dany Ryser, evaluator al sistemului de licențiere UEFA din România și membru al Comisiei JIRA Panel. Tema principală parcursă de cei 21 de cursanți a fost „Antrenorul de înaltă performanță”.

Fiecare zi de curs a fost centrată pe câte un subiect, astfel: în prima zi, focusul a fost pe antrenor, în cea de-a doua pe jucător, în timp ce ultima zi a fost centrată pe tema comunicării.

Astfel, tema de debut a acestui modul a fost „Profilul antrenorului profesionist”, în cadrul căruia cursanții au aflat competențele necesare unui antrenor UEFA PRO și au avut ocazia de a-și autoevalua profilul din punctul de vedere a două componente, conștiința de sine și competențe în lucrul cu oameni, echipe și organizații.

Al doilea subiect a fost Leadership, în cadrul căruia au discutat despre cele patru tipuri de lideri descrise în cadrul modelului PAEI (Producer, Administrator, Entrepreneur, Integrator), și cum trebuie aplicate aceste tipuri de leadership în funcție de context, pentru ca apoi să identifice diferite stiluri la antrenori-repere în fotbalul european.

Ultimele două subiecte s-au axat pe Procesul de luare a deciziilor și Mediul de înaltă performanță: au fost analizate cele două moduri (deliberativ și intuitiv) în care se iau deciziile de obicei de către antrenori, iar cei prezenți au fost invitați să se implice într-un joc de rol pe baza unui video analizat, unde au fost puși în rolul antrenorului prezent la conferința de presă de după meci, fiind nevoiți să dea explicații pe baza unui conflict petrecut cu unul dintre jucători.

Prin parcurgerea celui de-al doilea subiect, cursanții au înțeles procesul dinamic de formare a echipei, etapele necesare de parcurs către un mediu propice colaborării și lucrului împreună cu ceilalți, dar și despre grila de relații (fiecare stakeholder cu care antrenorul principal intră în contact în activitatea sa).

Primul subiect de discuție în cea de-a doua zi a fost Luarea deciziilor și rezolvarea problemelor în relația cu jucătorii. În cadrul discuției a fost scos în evidență faptul că fiecare jucător are o personalitate diferită, comportamente și atitudini diverse care trebuie înțelese și gestionate corespunzător. Pe baza unor exemple de jucători cu rol de lideri în vestiar, cursanții au putut analiza și trage concluzii importante despre metodele potrivite care trebuie aplicate în funcție de context.

Cel de-al doilea – Dezvoltarea jucătorului – i-a provocat pe cursanți să realizeze profilul unui jucător din Generația Z, să decidă care îi sunt nevoile și ce așteptări are de la antrenorul său, iar împreună au dat răspunsuri la întrebarea „Cum conduci această generație?”. Antrenorii au colaborat în grupe de lucru și, având o experiență diversă, au avut ocazia de a împărtăși greșeli pe care le-au făcut în colaborarea cu jucători din Generația Z, dar și bune practici care i-au ajutat în lucrul cu acesștia.

După-amiaza a fost petrecută pe teren, în cadrul unei activități practice, alături de o echipă U18, într-o sesiune de antrenament în care jucătorii au luat decizii privind atât pregătirea exercițiilor, cât și efectuarea lor, într-un mod independent. Cursanții au avut rolul de a observa modul în care fotbaliștii iau decizii în teren și rezolvă probleme ale jocului fără implicarea directă a antrenorului.

Ultima zi a acestui modul a debutat cu o sesiune despre Comunicare și feedback, accentul fiind pe tipurile de comunicare și factorii perturbatori care pot deforma mesajul. Pentru a înțelege mai bine importanța transmiterii și receptării corecte a mesajului în activitatea de antrenorat, cursanții au participat la un joc de rol. Apoi, în grupe de lucru, au simulat o sesiune de feedback din postura a trei roluri cheie (antrenor-jucător-observator) pentru a exersa modul de a oferi și primi un feedback constructiv.

Ultimul curs din cadrul modulului a fost despre Comunicarea interculturală, cu scopul de a transmite cursanților necesitatea de a cunoaște, înțelege și respecta valorile, tradițiile și simbolurile esențiale pentru jucătorii străini pe care-i antrenează într-un context multicultural. S-au analizat elemente de gestică cu înțelesuri diferite în țări europene sau pe anumite continente, dar și aspecte despre contactul vizual și conotațiile sale în funcție de cultura poporului.

„Prezența lui Dany Ryser, evaluator al sistemului de licențiere UEFA din România, este ca de fiecare dată de bun augur, iar contribuția sa în cadrul acestui modul a adus cu siguranță plus valoare prin intermediul aspectelor teoretice și practice pe care le-a predat, explicat și exemplificat pe parcursul celor 3 zile de activitate. Vom continua demersurile începute pentru a oferi un proces de licențiere UEFA PRO conform standardelor impuse prin Convenția UEFA a Antrenorilor din 2020, dar și de a contribui la Strategia Tehnică a Federației Române de Fotbal prin formarea antrenorilor noștri la standarde europene”, a declarat Lucian Burchel, director SFA.