Cursul de Marketing și comunicare pentru cluburile profesioniste, care a avut loc pe 14 și 15 februarie, a fost realizat printr-un parteneriat între Academia Națională de Fotbal (ANF) și European Club Association (ECA) și pune bazele unei colaborări de durată pentru pentru creșterea calității educaționale a cluburilor din România.
Cele două zile au fost structurate în șase sesiuni de formare, având ca teme tendințele din social media, storytellingul în fotbal, relația dintre club și comunitate, procesele de branding și rebranding și planificarea strategiilor de comunicare. Participanții au venit din rândul cluburilor din primele trei ligi, din fotbalul feminin și angajaților FRF.
Printre speakerii invitați să conducă sesiuni de curs au fost specialiși în branding și comunicare din România – Simona Oțel din partea clubului de baschet U BT Cluj-Napoca și Lorand Balint, director agenției din România a Publicis Sports and Entertainment -, dar prin colaborarea cu ECA, și reprezentanți ai unor cluburi de renume din Europa.
Ann Park și Alan White au vorbit despre legătura dintre club și comunitate în cazul echipei scoțiene Heart of Midlothian, înființată în 1874, Michal Bykec, din partea Slaviei Praga, a condus o discuție despre cum arată brandingul unui club în practică, iar Érica da Mata, din partea Federației Portugheze de Fotbal, a avut o prezentare pe tema optimizării experienței fanilor prin planificarea strategică din domeniul comunicării.
Prin colaborarea cu ECA, Academia Națională de Fotbal oferă cluburilor din România oportunitatea de a-și crea o rețea de expertiză la nivel internațional și de a colabora cu echipe de tradiție din Europa pentru a-și îmbunătăți practicile de la propriile cluburi.
De cealaltă parte, unul dintre obiectivele portofoliului de servicii oferite de ECA este să împărtășească practici utile și cunoștințe cu cluburile de fotbal și să ofere perspective unice pe care să le folosească în gestionarea provocărilor din prezent. Pentru a atinge acest obiectiv, ECA lucrează îndeaproape cu experți din industria fotbalistică proveniți din toată lumea, precum și cu lideri din acest domeniu.
Managerul în Cercetare și Educație al ECA, Sara Williams: „Suntem încântați să colaborăm cu Academia Națională de Fotbal și să susținem astfel de inițiative în educație pentru a crește standardele fotbalului de club din Europa. Avem obiectivul comun de a susține cluburile să crească și să-și atingă potențialul maxim și suntem foarte încrezători că împreună putem să obținem mai mult.”
Academia Națională de Fotbal, aflată la al doilea sezon de activitate, este mijlocul prin care Federația Română de Fotbal livrează cursuri sportivilor și specialiștilor care lucrează direct cu aceștia, dar și profesioniștilor din afara terenului de joc, care se ocupă de managementul sportiv, voluntariat sau alte operațiuni.
Încă din 2021, odată cu lansarea ANF, Federația Română de Fotbal a făcut public planul de a deveni cel mai important furnizor de programe educaționale în sport din România, oferind un model organizațional pentru sportul românesc.
Despre ECA
Asociația Cluburilor Europene este singurul organism independent care reprezintă direct cluburile de fotbal la nivel european. De la apariția sa în 2008, ECA s-a poziționat drept un actor important și respectat în mediul fotbalistic internațional. ECA există pentru a proteja și promova fotbalul de club din Europa. Scopul său e să creeze un model de guvernare nou, mai democratic, care să reprezinte cu adevărat rolul cheie al cluburilor. ECA ia inițiativă pentru a consolida fiecare club în beneficiu comun și pentru a se asigura că fotbalul la nivel de club este recunoscut de decidenți drept principalul actor al jocului.